Dogoterapia w naszym przedszkolu
W naszym przedszkolu odbywają się systematycznie zajęcia z udziałem psów.
Pies oddziałuje na wszystkie dziecięce zmysły. Sam kontakt ze zwierzęciem, obserwacja go, działa odprężająco i relaksująco, co również sprzyja lepszemu rozwojowi dzieci. Udział psa pozytywnie wpływa na wszechstronny rozwój dziecka, wzmacnia jego osobowość i wiarę w możliwości w pokonaniu trudności.
Należy podkreślić iż pies nie jest terapeutą – terapeutą jest człowiek, który opracowuje zajęcia, kieruje ich przebiegiem. Pies jest pomocnikiem, „katalizatorem” zamierzeń, motywatorem, który pozwala osiągnąć założone cele. Udział psa w zajęciach nie oznacza, że musi on wykonywać nadzwyczajne sztuczki (ale może). Sama obecność psa, jego spokój i przyjazne nastawienie do dziecka, jest wystarczające. Psy w dogoterapii nie są narzędziem, czy pomocą dydaktyczną. Są wrażliwą, czującą istotą, u której człowiek poszukuje wsparcia i zrozumienia, bezpiecznej bazy sprzyjającej eksploracji w poznawaniu otoczenia i uczenia się. Poprzez różnorodną tematykę poruszaną na zajęciach przede wszystkim dzieci uwrażliwiane są na humanitarne traktowanie zwierząt i rozumienie ich potrzeb. Uczą się, że pies to nie zabawka, że zawsze należy zachować ostrożność w kontakcie z nim, obserwować psie zachowania i taktować go z szacunkiem.
Korzyści płynące z zajęć
• przynoszą radość i wywołują uśmiech,
• poprawiają komunikację,
• stymulują ruch i aktywność, samodzielność i odpowiedzialność,
• dają możliwość okazania uczuć,
• przełamują lęki przed psami
• wytwarzają swoistą więź: człowiek – zwierzę,
• stymulują zmysły
• rozwijają funkcje poznawcze, koncentrację uwagi, orientację przestrzenną,
• poszerzają wiedzę dotyczącą min praktycznych umiejętności związanych z psami