Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Chcesz wiedzieć co u dziecka? Zamiast wywiadu, spróbuj rozmowy!

Rodzicu, zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego Twoje dziecko nie mówi o tym co się dzieje w przedszkolu? Zdawkowo odpowiada na pytania tylko „tak”, „nie” lub „nie pamiętam”?

Otóż odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta. Dzieci spędzają większość dnia w przedszkolu, bawią się, uczą, poznają nowe osoby. Proces ten pochłania bardzo dużo energii, dostarcza mnóstwa bodźców i emocji.
Pod koniec dnia dzieci są zwykle zmęczone i choć wydają się być jeszcze bardzo żywe, to najbardziej potrzebują czasu na wyciszenie, ciepła i uwagi rodzica.

Często jednak są zasypywane przez Was pytaniami typu “Co zjadłeś na obiad?”, „Byłeś grzeczny?”, „Dlaczego nie zmieniłeś ubrania?". Jest to dla dziecka męczące i frustrujące. Taki wywiad czy seria pytań kierowana do dziecka natychmiast po odbiorze, może dać mu poczucie, że nie ono jest ważne, ale ważne jest to, co działo się dookoła niego. Ponadto nie oczekuj od dziecka, że będzie pamiętało, co dokładnie zjadło lub czego się nauczyło. W trakcie dnia aktywności zmieniają się wielokrotnie. Naciskanie i wypytywanie może dziecko zablokować i wyrobić nawyk zdawkowego odpowiadania na Twoje pytania, aby mieć od nich spokój. Zamiast wywiadu powiedz mu po prostu, że cieszysz się, że je widzisz, że tęskniłeś.

Następną ważną rzeczą jest ustalenie wspólnych rytuałów, które wyciszą naszą pociechę, a ponadto przez powtarzanie zdarzeń, przewidywanie tego co będzie się działo o konkretnej porze dnia, da dziecku tak niezbędne poczucie bezpieczeństwa. Natomiast kiedy tego poczucia bezpieczeństwa brakuje, pojawia się złość, rozdrażnienie i niepokój. Rytuały pomagają dbać o ustalony porządek dnia, dzięki czemu pewne codziennie wykonywane czynności mogą odbywać się bez zbędnych negatywnych emocji. Schematy pozwalają również dziecku zrozumieć spójność otaczającego świata. Takimi rytuałami powinny być: na przykład wieczorna kąpiel, wspólne zabawy z rodzicami zacieśniające więzi i wspomagające rozwój emocjonalny. Spacer bez względu na pogodę, który wspomaga aktywność fizyczną, buduje odporność i pomaga poznawać świat.  Wieczorna kąpiel to zapowiedź nadchodzącej nocy. Pomaga maluchowi się wyciszyć i zrelaksować.
Jeżeli dziecko ma na to ochotę, warto pozwolić mu dłużej przebywać w wannie i stworzyć swoje własne rytuały związane z kąpielą, np. zabawę gumowymi zwierzątkami czy robienie piany z pomocą kolorowego płynu do kąpieli.  
Czytanie książeczek, przytulanie czy rozmowa o minionym dniu to niezwykle ważne elementy codziennego rytuału. Dziecko często właśnie w takich chwilach opowie Ci o swoich drobnych radościach lub zmartwieniach. Stawiaj wtedy na pytania dotyczące samopoczucia zamiast pytań o fakty. Zapytaj: “Co cię dzisiaj najbardziej rozbawiło?", "Co ci się podobało?", itp. Dzieci czują i widzą więcej niż nam się wydaje, dlatego słuchajmy co do nas mówią i pokażmy im, że są kochane i ważne.

Sporządziły:

Ilona Kłosińska - pedagog specjalny

Katarzyna Kochanowska - psycholog