Znaczenie respektowania praw i potrzeb dziecka w procesie kształtowania u dzieci przekonań kluczowych
Przekonania kluczowe to nasze najważniejsze poglądy o nas samych, które kształtują się już w dzieciństwie w kontaktach z ważnymi osobami i sytuacjami.
Można je podzielić na pozytywne, czyli takie, które pomagają w funkcjonowaniu, oraz negatywne, które „utrudniają życie” np. „jestem słaby”, „jestem niekompetentny”, „jestem zły”, „nie można mnie kochać”…
Dysfunkcjonalne założenia i przekonania mogą powstawać w rezultacie doświadczeń we wczesnym okresie życia - głównie w wyniku nadania przez dziecko znaczenia sytuacjom, w których jego prawa i potrzeby nie są zaspokajane. Dlatego rodzice pełnią ogromną rolę w kształtowaniu przekonań u swoich dzieci. Istotnym jest zaznaczyć, że powstałe w okresie dzieciństwa schematy myślowe często towarzyszą nam w dorosłości. Dla zobrazowania teorii przedszkolny psycholog przygotowała dla Państwa grafiki wyjaśniające działanie nieadaptacyjnych schematów. Zapraszamy do zapoznania się.
PRAWA I POTRZEBY DZIECKA - A NIEADAPTACYJNE PRZEKONANIA [.pdf, 393.33 kB]